1 Şubat 2016 Pazartesi

YAZILI OLMAYAN KURALLAR… 3 ADABI FEYZBUK

 
Yazılı olmayan facebook kuralları… Çok mühim bir konu… Malum herkes kullanıyor, kullanmayan cennete alınmıyor…
Hayatımıza girdiğinden beri ona ait “yazılı olmayan kurallar” oluştu…
İlk başladığımızda bu kadar fazla alengirli değildi… Bir takım hayvancıklar filan vardı birbirimize gönderdiğimiz… Bu kısmı hatırlıyorum çünkü kendisini “aslanlar gibi adam” bildiğim bir zatı muhtereme eteği düşük sevgilisi ördek gönderdiğinde çok gülmüştüm… Kendi kendime sen olayı anlamamışsın kızım adamı aslan sanıyormuşsun meğer ördekmiş demiştim…
O dönemlere ait hatırladığım bir diğer şey ise büyük bir şevkle eski arkadaşlarımızı aradığımız… Artık birbirimizi siler olduk…
Ama süreç içinde kendine ait bir lisan ve kural oluşturdu facebook… Yaratıcısının ne mal olduğu düşünülürse bu ortamda adap aramak çok da manalı değil ama başlayalım yazmaya...


Mesela…
-Facebook’ta kimsenin canını sıkmayacaksın, hayat güzel, yazın deniz kenarında ayaklarının, sonbaharda yağmurun, kışın kar'ın, ilkbaharda tomurcuklanan çiçeklerin fotoğrafını koyacaksın...
-Klavyen hep gülecek yani...
-Her yoruma, her paylaşıma bol bol kalp, çiçek, çiçek yine çiçek, sevgi dolu bir insan olduğunu gösteren her ikonu ekleyeceksin…
-Doğum günleri mutlaka kutlayacaksın… Patlayan havai fişekli ikonlar ve pasta olmazsa “sevimli bir kutlama olmaz”
-Yazılan mesajları, yorumları beğeneceksin… Beğenmezsen yorumu yapan hesap sorabilir, alınabilir…
-Bir arkadaşının paylaşımını paylaşacaksan, önce o kişinin paylaşımını "beğenmen" gerektiğini ve altına şunlardan birini yazman gerektiğini unutmayacaksın…
“Canım izninle çalıyorum
 Bunu aldım haberin olsun
 Zuahaha süpermiş ya çalıyorum!”
-Her fotoğrafın altına övgüler düzeceksin…
-Biri yemek resmi paylaştıysa "afiyet olsun" diyeceksin, paylaşan ise "gel yiyelim, birlikte olsun" diyecek… Bu söz üzerine oraya gidersen çok ilginç olacak... Bir gün kalkıp gidicem…
-Bu facebookta yemek tabağı, cenaze, ölü bedenler, parçalanmış hayvan görüntüleri, tabut, hastanede yatan serumlu hasta, ölüm döşeğinde yakın, mezarlıkta mezar taşı paylaşmak neyin nesi arkadaş toplu olarak kafayı mı yediniz.... "Bir fiş bir alışveriş / bir facebook bir psikolog..."
Neyse güzel şeylerle devam edelim...
-Şimdi bu ortamda çiftler resim paylaştıysa mutlaka beğenilecek... "Allah mutluluğunuzu daim etsin" denilecek… aksi durumda kıskanç, haset olmanız işten bile değil...
-Yazarken imla kurallarına dikkat etmeyeceksin…Kısalt, ve değil we yaz... filan falan işte...
-Ama illa birilerine de/da/ki ayrı diyeceksin unutma…
-Kelimeleri tüyleri diken diken ederek uzatacaksın “canımmmmmmmmm” “bitanemmmmm” “evettttttt” bunu "da" unutma...
-Birisiyle tanıştığınız gün eve gider gitmez onu facebook ‘ta arkadaş olarak eklemeyeceksiniz. Biraz cool görünmeye çalışacaksınız ama mesafeyi de karşı taraf sizi unutup 'bu kim yaw? ignore!' diyene kadar da açmayacaksınız. Şöyle birkaç gün geçsin, 'ah, ben de facebook'a girdim, seni tanıdık olabilir diye facebook önerdi', ya da 'sana benzer birinin fotosunu gördüm de, sen aklıma geliverdin, facebook ‘ta aratayım dedim' ayaklarına yatıp ekleyeceksiniz…
-Bir durumun altında yapılan muhabbete artık cevap vermeyeceksen son yorumu beğeneceksin ki karşındaki boşa mı konuşuyorum ben demeyecek alınmayacak…
-Yakın arkadaşın olmayan kişilerle zırnık paylaşmamak çok havalıdır bunu unutmayacaksın…
-Yeni arkadaş olarak eklediğiniz, henüz çok da samimi olmadığınız insanların duvarına, ya da fotoğraflarına yorum olarak saçma sapan şeyler yazmamalısınız. O aşamaya daha var. Unutmayın, hala 'senle çok ilgilenmiyorum, ben kim, fotolarına duvarına bakmak kim?' ayağı yapmanız lazım biraz. Ağırdan alın arkadaşım...
-Birde densiz bir yorum yaptığınızda bu yorumu silen arkadaşa şarlamayın çoluğu, çocuğu vardır belki…
- Ve insanların mesajlarına saçma sapan şeyler yazmayın başkaları okuyor olabilir ya da oralarda dedikodu yapmayın dedikodu partneriniz yazıyı sahibine kopyala yapıştır yapıyor olabilir...
-Önünüze gelen herkesi eklemeyin. Tanımadığınız insanları eklememeye çalışın mümkünse…
-Facebooktan adam/kadın ayarlamayın, hele bir de tanımadığınız bu insanlarla buluşmaya filan gitmeyin (Bunca uyarıya bunu hala yapanlar var dimi?) Bu iş için siteler var arkadaşım... Bir kısmınız mümkünse ittirip gidin oralara...


-Kız arkadaşlarınızın profillerinden kadınları eklemeyin… Arkadaş listesini kapattık hala yorumlardan insan gözüne kestirip ekleyen dallamalar var… 
-Ya da tam tersi arkadaş profillerinden adam tavlayan hanımlar az edep… ( Tabii kimse yapmıyordur ya… Ben bayılıyorum bu kadınların topunun ar namuslu hallerine… Bunca adam kimle oluyor hiç anlamıyorum… Çünkü kadınların hemen hepsi kimseyle olmuyor !)
-Birine arkadaşlık teklifi gönderdiyseniz ve kabul edilmediyseniz, tekrar eklemeyin. Gururlu olun azcık…
-Bir fotoğrafın, videonun, yazının altını msn'e çevirmeyin… Mesaj var… O konuşmanın bildirimi herkese gidiyor… Camdan cama konuşan ve bütün mahallenin dinlediği teyzelere benziyorsunuz…
-Beğendiğiniz bir şeyin altına "güzelmiş", "iyiymiş", "komikmiş" vb. yazmayın... Diyeceğiniz bir şey varsa yazıverin…
-Facebook'ta fikir çatışması ney lan... Fikriniz varsa yazın yorumlarda kavga etmeyin... Başkalarının fikrinin farklı olabileceğini ve herkesin kendi fikrini söyleme hakkı olduğunu düşünün... 
- İllaki şu klişe üstü özlü söz yazılı "çirkin kartpostal" kılıklı fotoğraflardan paylaşın, toplu gelen sevgi ve uyarı mesajlarını sizde profilinize koyun... Arkadaş bir "özgün" olun ya... 
-Çok önemli bir ayrıntı sormadan insanları bazı fotoğraflara etiketlemeyin… Bunu sürekli yapan arkadaşlarım var etiket kaldırmak ayıp, kabul etsen berbat bir görüntü… Ben şahsen insanların düzgün çıkmadığı fotoğrafları koymamaya gayret ediyorum… Ama kadın kısmının içindeki şeytan bunu bazen özellikle de yapıyor, erkek insanın aklına gelmez…
-Kişileri ilgilendirmeyeceğine inandığınız gruplara dahil etmeyin... ( Maalesef iş için yapıyorum zaman zaman, affedin)
-Birine kızdığında çıkarlarınız çatıştığında artık onu görmezden gelmek için hiçbir şeyini beğenmeyin… Hatta görüştüğünüz biriyse “gördün mü diye filan sorarsa” ay valla hiç bakmıyorum, farkında değilim, listem kalabalık ana sayfama düşmüyor” deyin…
-Hatta yakın arkadaşlarınızda beğenmesin onu… Örgütlenmek iyidir… Ama siz yanlış yerde örgütleniyorsunuz arkadaşım vatana millete bir hayrınız olsun… Bunu yapanlara gel birlikte vatan kurtaralım desen ikisi bir araya gelmez bunların…
-Mesajlar mühim… Birine kızdığında ona çevrimdışı görüneceksin unutma… Hatta en iyisi sürekli çevrimdışı görüneceksin çok “cool” oluyor çünkü… Soran olursa “ay tam çalışırken yazıyorlar” diyeceksin… Herkes sana yazıyor bunu belli edeceksin, sen çok mühimsin çünkü…
-İşkilli arkadaşlara özel bu madde; Bağzı hanımlar facebookta birisi size mesaj attığında “eğer normal bir mesaj ise” erkekse sizi illa sarkıyor olmak zorunda değil derhal ay bana sarkıyor bu havalarına girmeyin rica edicem… Ya da baştan girin konuşup konuşup sonra ay ben hiç istemedim bana sarktı tribi atmayın çok geyik oluyorsunuz… Erkekler size mesaj atan her kadında hemen şuracıkta sizle olasım geldi demiyor bilesiniz…
-Mesajı açıp okuduğunda karşı tarafa okuduğun görünüyor unutmayacaksın… Bazı mesajları açmayacaksın, bazılarını okuyup “barnak” göndereceksin…


- Barnak “yani parmak” OK demektir… Bir yazının altına koyduğunuzda katılıyorum, bence de, evet, geliyorum anlamına gelir “gördüm” anlamına gelmez… Yani siz o parmağı oraya koyduğunuz da karşı taraf durumu  “OK” lediğinizi düşünecektir…
-Gelelim ilişki durumunuza… Şahsen benim ki yıllardır “ilişkisi var” konumunda… İlişkisi yok neden yazılır bilmiyorum, ama ilişki durumu karışık ne demek onu hiç çözemedim… Kızlar yazınca “biri var ben sevgili yapmaya çalışıyorum, aslında birlikte de oluyoruz ama abi geliyor ve gidiyor sabite bağlayamadım anlamına geliyor” onu çözdüm… Erkekler yazınca ben bunu “Gay” de olabilirim bilemedim olarak algılamak istiyorum…
-Serbest bir ilişkisi var şıkkı bence harika bir pazarlama tekniği… Ama gözlemim şu bu bir erkekte yazıyorsa ya zavallı bir sevgili yapamamış abimizdir ya da ilişkisi olan ablaya bu kısım görünmez yapılmıştır…
-Eski sevgili, eş engellenir ve tüm ortak şeyler silinir bunu unutmayacaksın…


-Ya da bir süre tutup bekleyeceksin zaten yeni birini bulunca o siler… Sende engellersin…
-Bir şekilde arkadaş kalındıysa hiçbir şeyini beğenmeyeceksin… Ama sürekli açıp açıp bakacaksın… Biri sorarsa aa hiç görmedim gerçekten mi diyeceksin…
-Erkeksen bir kadınla birlikte olana kadar her şeyini beğeneceksin o senin hiçbir şeyini beğenmeyecek sonra birlikte olacaksınız o senin her şeyini beğenecek sen onun hiçbir şeyini beğenmeyeceksin…
-Bir kıza/kadına yavşamak için resmini beğeneceksin, ben buradayım mesajı vereceksin. Eğer o resim zaten beğenilmiş ise, beğenmekten vazgeçip, tekrar beğeneceksin… Bunu üst üste defalarca yapan gerzekler tanıyorum ben…
-Ne olursa olsun kimseyi dürtmeyeceksin! Dürtersen çirkinlikten ölürsün, ölde zaten…
-Samimi olmayan onlarca doğum günü mesajına, teşekkürler (smile) samimiyetsizliğiyle cevap vereceksin…
-Birisi sana iltifat mı etti hemen "ay bebishim o senin bakışının güzelliği" diyeceksin başka çaren yok!
-Ruh halin ne olursa olsun istersen depresyonda ol fark etmez bütün fotolarda (özellikle de akşam dışarda çekilen fotolarda) inanılmaz eğlenerek, inanılmaz mutlu olarak ona göre poz vereceksin… (Mesela bir adet çok sevdiğim azcık üzgün hüzünlü bir fotom var ne vakit koysam ortak bir lisanla herkesler “ay kaldır onu oradan, çok çirkinsin ne o öyle suratın bir karış” diyor.)
-Erkeksen hele de sigara içiyorsan mutlaka sigara ve rakı ya da bira fark etmez fotosunu çekip koyacaksın…
“erken başladık” klişesi çok iş yapıyor söyleyeyim, tabii arkada batan güneş fon, yeme de yanında yat fotonun… Hele puro ve viski ile fotosu olan abiler tadından yinmez…
-Kadınsan 1-2 kız arkadaşınla şarap, kızlar gecesi, kız kıza eğlence selfiesi koyacaksın illa ki… En uzun kollu çekecek hepiniz tepeye bakacaksınız… Sonra “cymera, instabeauty vs. ile flulaştırıp, yanakları pembeleştirdiniz mi buldunuz işte ölümsüzlüğün iksirini… Ayarında yapmayan ablaların tuhaf fotoğrafları çok eğlenceli oluyor… Bir arkadaşım zorlarken gözünden gözlüğünü kaybetmişti mesela, ben burnumu yok etmeyi seviyorum şahsen… Topan patlıcan oldu yaşlandıkça edepsiz…
-Evcil hayvanına hesap açacaksın bunun nedenine kendin bile cevap veremeyeceksin… Soyadınla açarsan daha hoş oluyor…
- Kadınsan en az bir adet yatakta kedili, köpekli foton olacak…
-Arada dekolte fotoğraf koyacaksın seni uyaran arkadaşını "aa çatalım mı görünüyomuş, yırtmacım çok mu açılmış, ay çok mu kısa eteğim hiç farkında değilim şekerim yaav" diye cevap vereceksin… Görmesi gereken abi gördükten sonra kaldıracaksın… Sahi “normal” kadınlar neden vücutlarını sergiliyor bu kadar ortama açık bir yerde… Bunu bir düşüneceksin…
-Her gün facebook ‘ta 100 paylaşım yapan insanken, doğum gününde o gün hiç facebook'a girmemiş gibi yapıp, paylaşım yapmayacaksın, cool takılacaksın, duvarına yazılanların sonlanmasını bekleyeceksin, sürekli kaç kişi olmuş diye sayacaksın…
-Ya da gelen pasta ve çiçekleri sergileyeceksin, beni şımarttınız, çok mutluyum, inanamıyorum benim için en mühim şey “dünya barışı” diyeceksiniz…
-Mezuniyet veya düğün; daha doğrusu kepli ve gelinlikli-damatlıklı fotoğrafların beğenilmesi elzemdir. O yüzden en fazla beğeniyi bu fotoğraflar alır. Güzellik-çirkinlik, kişiyle olan yakınlık-uzaklık fark etmez. Bu günleri değerlendireceksin…
-Kendi paylaşımlarını beğenmeyeceksin. Beğenmişsin ki paylaşıyorsun. Kendini beğendiğini bari orada belli etmeyeceksin…
-Bu facebook için profesyonel fotoğraf çekimi yaptıran ablalar olduğunu duyup düşüp bayılacaksın…
-Birde sevgili arkadaşlar arkasından cümbür cemaat dedikodusunu yaptığınız insanın torunun fotoğrafını beğenmeyeceksiniz… ;) Yemiyor, kadının kulağı delik… Valla hiç acımadı zamanında bastı buzu geçirdi yorgan iğnesini, kendi deldi kulağını, yer mi ablası sizin yalan duruşunuzu…
-Ve çok önemli bir torununuz varsa sürekli, insanları bayana kadar onun fotoğrafını paylaşacaksınız J)) 
-Profil resmine mutlaka ama mutlaka, aynalı güneş gözlükleri takılı halde selfie çekip koyacaksın zinhar farzdır... Şimdi koyuyorum… 
- Ve son olarak ele verip veriştirirken ben ne yapıyorum diyeceksin…
BEN NE YAPIYORUM…. Dedim…